سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

گروه ورزشی: افشین قطبی که تا پایان رقابت‌های جام ملت‌های آسیا هدایت تیم ملی ایران را برعهده خواهد داشت، از روز شنبه به طور رسمی همکاری‌اش را با فدراسیون فوتبال ایران آغاز کرد.

قطبی چند روز پس از ناکامی ایران در راه رسیدن به جام‌جهانی، این بار قول داد که ایران را در جام ملت‌های آسیا قهرمان کند و تیم ملی را در جام جهانی 2014 از مرحله گروهی به دور دوم ببرد.

این صحبت‌های قطبی اما انتقادهای شدیدی را از او به همراه داشت ولی سرمربی تیم ملی فعلا حاضر نیست که در مورد حملات شدید بعضی از کارشناسان و مربیان فوتبال ایران واکنشی از خود نشان دهد و تصمیم گرفته با روزنامه‌ها و سایت‌های خبری گفت‌وگو نکند. مصاحبه‌های این مربی فقط از طریق سایت رسمی فدراسیون فوتبال ایران در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت که البته قابل پیش‌بینی است که این مصاحبه‌ها به دور از چالش و در فضایی مطابق با خواسته‌های سرمربی تیم ملی و فدراسیون فوتبال پیش برود.

 انتقاد از فهرست قطبی

قطبی در شرایطی روز یکشنبه 25 بازیکن را به اردوی تیم ملی دعوت کرد که انتقادها در مورد فهرست بازیکنان دعوت‌شده از او ادامه دارد. نکته جالب‌توجه در فهرست جدید
 تیم ملی، دعوت از مجتبی جباری هافبک بازیساز استقلال بود، فوتبالیستی که اکثر تمرینات گروهی استقلال را از دست داد و پس از تمدید قرارداد با این تیم فقط چند روز با آبی‌پوشان تهرانی تمرین کرد و دوباره دچار مصدومیت شد.

طبیعی است که سرمربی تیم ملی قبل از مشخص کردن بازیکنان موردنظر خود، آخرین اطلاعات را در مورد وضعیت آنها کسب کند ولی قطبی در شرایطی جباری را دعوت کرد که این بازیکن چند روزی است به دلیل مصدومیت در تمرینات استقلال شرکت نمی‌کند.  حتی جباری هم مصدومیت‌اش را تایید کرده و می‌گوید: «من از اینکه به تیم ملی دعوت شدم خوشحالم ولی مصدوم هستم و نمی‌دانم شرایطم تا زمان آغاز اردوی تیم ملی چگونه پیش خواهد رفت.»

 معترضان خط خوردند

نکته قابل‌توجه دیگر به غیبت جواد کاظمیان، مازیار زارع، رحمان رضایی و ستار زارع مربوط می‌شود که قبل از بازی ایران و کره‌جنوبی از تیم ملی کنار رفتند. آنها که بابت بازی نکردن در ترکیب اصلی بارها اعتراضات خود را به طور مستقیم و  غیرمستقیم نشان دادند، در فهرست جدید قطبی جایی نداشتند. در ضمن کریم باقری بازیکن موردعلاقه سرمربی تیم ملی هم که مدتی قبل از حضور در اردو خودداری کرده بود، این بار دعوت نشد.

در ضمن قطبی برخلاف دفعات گذشته که 45 بازیکن را به تیم ملی دعوت می‌کرد این بار فقط  25 بازیکن را دعوت کرد تا دیگر شاهد کوچ دسته‌جمعی شاگردانش از اردوی تیم ملی نباشد و ترجیح داد وقتی به اطرافش نگاه می‌کند فقط موافقانش را ببیند.

گزینه‌های مربیگری تیم ملی

بعد از اتفاقاتی که باعث شد افشین قطبی پرسپولیس را رها کند، افشین پیروانی به جای او هدایت این تیم را در دست گرفت اما او هرگز کوچکترین حرفی علیه قطبی نزد تا سرمربی تیم ملی با وجود «توهم توطئه‌ای» که همواره درباره دستیارانش دارد، رابطه میان این دو برقرار بماند.

به نقل از سایت گل،  در این شرایط می‌گویند افشین پیروانی گزینه فدراسیون فوتبال برای دستیاری قطبی در هدایت تیم ملی است. پیروانی که امسال پیشنهاد تیم‌های برق شیراز، مقاومت سپاسی و یکی دو باشگاه شهرستانی را برای مربیگری نپذیرفت تا در تهران کار کند، در دوره قبلی جام ملت‌های آسیا دستیار امیر قلعه‌نویی بود. او که دو برادرش در تیم امید کار می‌کنند، همواره به خوش اخلاقی مشهور بوده و اگر قطبی به جمع بندی نهایی برسد، سومین پیروانی هم حقوق‌بگیر فدراسیون خواهد شد.

البته به جز او، مجید صالح و مرتضی محصص هم برای این پست نامزدند که ظاهرا شانس پیروانی اندکی بیش از این دو است. پیروانی در شبی که قطبی در شیراز به سمت سرمربی انتخاب شد از سوی او مامور به انتخاب بازیکنان تیم ملی شد اما چندی بعد این حکم باطل شد تا پیروانی و قطبی در آغاز فصل گذشته لیگ اولین همکاری را تجربه کنند. نامزد اول قطبی برای دستیاری منصور ابراهیم‌زاده بود که ذوب‌آهن اجازه جدایی این مربی را صادر نکرد.

علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال اما در مورد انتخاب دستیاران قطبی می‌گوید: «ما در جلسه‌ای که با این مربی داشتیم دستیاران قطبی را مشخص کردیم و البته قرار است او شرایط چند گزینه موردنظر را بررسی کند و با آنها صحبت‌هایی داشته باشد تا در نهایت تصمیم نهایی را بگیرد.»

کفاشیان تاکید می‌کند: «از بین مربیان داخلی هیچ اسمی را در نظر نگرفته‌ایم و قرار است قطبی تمام گزینه‌ها را مورد بررسی قرار دهد. فدراسیون فوتبال دو جلسه با مربیان لیگ برتر و دسته اول با حضور قطبی و غلامحسین پیروانی برگزار خواهد کرد تا از بین مربیان لیگ برتری یک مربی را به عنوان دستیار قطبی انتخاب کند.»

کفاشیان درباره نحوه اقامت قطبی می‌گوید: «برای قطبی منزلی در تهران گرفته‌ایم تا بتواند در کنار خانواده‌اش به راحتی زندگی کند. او به طور دائم در ایران خواهد بود. در ضمن قرارداد دستیاران این مربی قطعی شده و آنها هم در تهران حضور خواهند داشت.» رئیس فدراسیون فوتبال همچنین در مورد مبلغ قرارداد این مربی تاکید می‌کند: «چنین مسائلی به خود قطبی مربوط است و اگر صلاح دانست می‌تواند در مورد مبلغ قراردادش با رسانه‌ها صحبت کند.»

کد خبر 87000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز